22 Ekim 2006

Fırında Beşamel Soslu Rezene


Avusturalya'ya yerlestigim ilk senelerde, manav alisverisi yaparken karsilastigim ama ne oldugunu veya nasil pisirilecegini bilmedigim cesitli meyve ve sebzelerden biri rezene. Bu sorunum The Cook's Companion ile cozuldu, cunku kitap yemek malzemesine gore konulara ayrilmis. Dolayisiyla ne oldugunu bilmedigim bir sebzeyi eve getiriyor, kitaba gore de hazirlayip, pisirebiliyorum. Rezene icin ilk denedigim tarif bu kitaptan besamel soslu rezene. Daha sonralari salata ve corbasini da yaptim rezenenin, ama bu firinda pisirilmis sekli en cok sevdigim hali olarak kaldi. Mevsimi kis ve ilkbaharin yarisi. Rezenenin mevsimi bitmeden tekrar yaptim.

Biz rezenenin cayini biliriz. Ama benim bahsettigim hali kökü! Iki yumruk buyuklugunde beyaz yaprak yaprak sertce bir kök bu. Kesmeye basladıktan sonra aklıma geldi de daha da ufaltmadan once fotografini cektim. Iste boyle bir sey kökü. Tadi da anasona benziyor biraz.



Benim yaptigim yemek icin sadece kok kullaniliyor. Saplari ve tuylu yapraklari ayriliyor. Saplar incecik kesilerek salataya, yapraklar da yine salataya veya sosa atilabiliyor. Bence yapraklar caya bile atilabilir. Rezenenin Ingilizcesi fennel, Almancasi fenchel, Fransizcasi fenouil, Italyancasi da finocchio. Rezene cayini bebeklere rahatlatsin diye verirler. Ama asil Italyanlar kullanirlar, ve en cok da salatalarina koyarlar (yan komsum Italyan teyzeye gore).

Tarif, iki kisilik. Fotograf karanlik cikti, aceleyle cekince.

1 kök rezene, suda hafif haslanmis ve suyu suzulmus
1/3 bardak ince ekmek kirintisi (varsa)
2 yemek kasigi rendelenmis kasar peyniri (ya da mozzarella)

Besamel sosu icin

40 gr tereyagi (ben yarisi icin zeytinyagi kullandim)
2 yemek kasigi un
1,5 bardak ilitilmis sut (mikrodalgada)
125 gr rendelenmis kasar peyniri (varsa mozzarella)
tuz
toz karabiber

Firini 180 dereceye ayarlayin. Bir firin kabinin dibini hafifce yaglayin.
Rezene kokunu ufak parcalara dograyin. Tuzlu suda, yumusamaya baslayana kadar 15 dakika kadar kaynatin. Suyunu suzun. Kenara ayirin.
Peynir sosu icin, tencerede yagi erigin. Icine unu katin, ve dusuk ateste tahta kasikla, iki dakika karistirin. Daha sonra ilik sutu, yavas yavas unlu karisima katin. Kaynayana dek surekli karistirin. Sonra peyniri katin, erisin. Icine tuz, biber katip, tadini kontrol edin.

Firin kabina rezeneyi yerlestirin. Uzerine besamel sosunu dokun. Ekmek kirintilarini serpin, ve ekstra peyniri dokun. Firinda, yuzeyi kahvelesmeye baslayana, ve kenarlari kopuk kopuk kabarmaya baslayana kadar pisirin, yaklasik 30 dakika...

Not. Bazen kucuk bir konserve tuna baligi karistiriyorum rezeneye, ve sonra besameli uzerine dokuyorum. Oyle de cok guzel oluyor.

Hiç yorum yok: