01 Kasım 2006

Annemin Muhammarası


Muhammara annemin en cok yaptigi ve en sevilen mezelerinden. Lisedeyken eve geldigimde bu meze ekmek dilimlerine surulmus hazir olurdu, afiyetle yerdik. Ortadogu mutfaginda da yeri olan muhammaranin bir cok cesiti var. Bu annemin tarifi. Icinde, bize Maras'tan her sene amcamlar tarafindan gonderilen adeta salca gorumunde olan çemeni kullanirdi annem.

Yedi, sekiz sene once annemden muhammara tarifini telefonla aldiktan sonra cemen pesine dusmem gerekmisti tabii. O sirada ogrendim ki cemen aslinda bir baharatmis. Bize gelen kavanoz ise cemen baharati, sarimsak, su gibi malzemelerin karisimiyla ortaya cikan bir cesit salca imis. Bizim Turk sucuk, pastirmasina tadi veren de cemenmis. Cemen, Hint mutfaginda cok kullanilirmis. Sadet, bir Hint bakkalindan ufak bir kavanoz cemen tozu aldim. O gun bugundur cemen tozuyla annemin muhammarasini yapiyorum. Her yiyen bayiliyor, bunun icinde ne var diye soruyor. En iyisi mi tarifi buraya yazmak.

Cemen, baharatcilarda bulunur. Ingilizcesi Fenugreek. Annem mezeye beyaz peynir ve/veya ceviz de karistiriyor. Mezeyi buzdolabinda bir gun tutunca, tadi yerine oturuyor, dolayisiyla bir gun onceden yapmakta fayda var. Asagidaki tariften yaklasik bir kavanoz muhammara cikiyor.

Olculer Turk kasiklarina gore:

2 dilim ekmek, iki gunluk
1 tatli kasigi biber salcasi
1 yemek kasigi domates salcasi
1 yemek kasigi kuru nane
1 kucuk cay bardagi zeytinyagi
1 adet limonun suyu
1 cay kasigi cemen (fenugreek powder) - veya daha fazla
1 dis sarimsak, dovulmus
2-3 yemek kasigi ceviz, ufak tanelere kirilmis
2 yemek kasigi beyaz peynir, ezilmis

Ekmegi islatin. Diger malzemeleri bir kapta karistirin. Ekmegi tel suzgece gecirin, ve bastirarak suzdurun. Daha sonra diger malzemelere ekleyin. Ekmek salcalarin rengini alana kadar karistirin. Tadina bakin. Gerekirse, arzuya gore, cemenin miktarini arttirin.

Alternatif: Kozlenmis kirmizi biberi ezdikten sonra, biber salcasi yerine mezeye karistirin.

3 yorum:

Adsız dedi ki...

Merhaba Ceviz,

Ne iyi oldu bu tarifin, hemen yapacagim, Dun her yerde Fenugreek aradim, buldum sonunda :) 3 yildir Melbourne'deyim, yeni rastladim sana, ne guzel...
Iyi yillar, sevgiler

Mert Eren dedi ki...

Merhaba,

Bu muhammara tarifi hangi yöreye ait merak ettim.. Hatay - İskenderun taraflarında daha farklı yapılıyor..

Ceviz dedi ki...

Bu yorumu yeni gordum. Maras civarindan tarif...