05 Mart 2007

Alman Usulü Kırmızı Meyve Pudingi (Röte Grütze)


Lisedeyken bize gelmis olan Alman bir ogrenci en yakin arkadaslarimdan biri oldu. Yillardir suren bu dostlugun cok hos yanlarindan bir tanesi de Rote Grutze. Berlin'in yerel tatlilarindan olan Rote Grutze'yi Turkceye kirmizi meyve pudingi olarak cevirdim. Icinde bogurtlen, ahududu, diger cesit kirmizi meyveler olan (jelatinsiz) bir cesit jole. Uzerine vanilya sosu veya sut dokulerek yeniliyor. Sadece kuzey Almanya'ya ozgu degil, diger kuzey ulkelerinde, Iskandinavya ulkelerinde de yaygin.

Agiz tadima bu kadar uygun bir sey yok desem - hafif eksi bir tatli ve en sevdigim meyvelerle dolu. Rote Grutze zamaninda Turkiye'ye bir cok defa ucakla tasindi vs ama su an mesafeler uzak olunca, gorusmeler seyrek olunca, bir gun internetten tarifleri indirdim, ve sorun cozuldu. En son Istanbul'dan ayrilmama iki gun kala annemin buzlugundaki dag bogurtlenlerini kesfedince yaptigim Rote Grutze'yi annem ardimdan yapmaya devam ediyormus. Ben de bir haftadir aklimdan Rote Grutze geciyor oldugundan bugun manavdan gerekli meyveleri toparladim.

Rote Grutze yapmak icin kirmizi meyve cesidini isteginize gore ayarlabilirsiniz. Yalniz karadut kullanirsaniz az miktarda koymakta fayda var. Benim en sevdigim yontem cilegi pure olarak eklemek, ve diger meyveleri daha sonra karisima eklemek. Icine ahududu veya visne likoru de eklenebilir. Bazi tariflerde kirmizi sarap veya port kullanilmis. Aslinda alkol kullanmadan yapiliyor.

Bu arada Rote Grutze'nin bir de Grune Grutze olarak Yesil Meyve cesiti var ki icinde uzum, muz, kiwi vs var. Benim oyum kirmizi meyvelere tabii ki.

Eski yemek kitaplarindan gordugum kadariyla Avusturalya'da Rote Grutze 1970-80 lerde populermis. Kuzey Avrupa'dan gelen gocmenlerin etkisiyle olsa gerek. Ben sahsen hic rastlamadim. Bir cesit benzeriyle Tasmanya'da karsilastim, ekmek uzerine konularak servis ediliyordu!

Ortaya cikan pudingin sert degil adeta krema kivaminda olmasi gerekiyor. Asagidaki meyveleri degistirebilirsiniz. Cilek yerine visne, ahududu yerine bogurtlen vs. Hepsinin tadi baska. Berlin'e ozgu rote grutze icin aslinda redcurrant kullaniliyor, ama malesef Turkce'sini cikaramadim. Bu arada New York Times'da Almanya'nin meyveli tatlilari uzerine guzel bir de yaziya rastladim.

Aslinda cukur tabaga konularak ve uzerine vanilya sosu (veya sut) dokulerek servis ediliyor. Fakat cukur tabaga koyunca fotograf pudingin hakkini vermedigi icin, sadece fotograf icin duz tabakta poz aldi rote grutze bu seferlik.

500 gr cilek veya kiraz
1/2 bardak toz seker
1/4 bardak su
100 gr likapa/ yaban mersini (blueberries)
150 gr ahududu
3 yemek kasigi misir nisastasi

Cilek, seker ve su bir tencerede karistirilir. Cilekler yumusamaya baslayinca, icine blender sokulur ve pure haline getirilir (bir kismi taneli birakilir). Ya da catalla ezilir. Pisirmeye devam edilir. Daha sonra likapa ve ahududu eklenir. Diger yandan bir kapta misir nisastasi (patates nisastasi da olur) ve biraz su karistirilir ve nisasta eritilir. Tenceredeki meyve karisimi hafifce kaynamaya ve meyveler yumusamaya baslayinca, nisasta eklenir. Hizla karistirilir ki jole kivamina ulassin. Kaynamaya baslar baslamaz, ocagin alti kapatilir. Soguk suyla calkalanmis cam bir kaba puding bosaltilir. Ortaya cikan pudingin sert degil adeta krema kivaminda olmasi gerekli.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Görüntü muhteşem.Ben de mayhoş tatları severim.Ellerinize sağlık.
www.beyhan.ile.biz