15 Ekim 2006

Ye # 15: Türk ve Dünya Mutfağından Bayram Tatlıları

Vasilopeta - Yeni Yıl Ekmeği (Yunanistan)




Bu ayki yemek etkinligini evsahibi Hane Icre, konu da tatlilar. Avusturalya'dan bir tatli secmek istedim, ama yemek kitaplarina bakarken, bu tarifte takiliverdim.

Vasilopeta, Yunanlilarin yeni yil ekmegi, icindeki seker orani nedeniyle tatli bir ekmek. Degisik tarifleri var, istege gore kek veya ekmek seklinde pisirilebiliyor. Yeni yila girer girmez servis ediliyor. Ekmegin icine folyoya sarili demir para saklaniyor. Yunan gelenegine gore parayi bulanin yeni yilda sansli olacagina inaniliyor.

Bu tarifi denemis olmamin nedeni, tadinin bizim pastanelerde satilan paskalya coregine benziyor olmasi. Tarif ekmek makinesine gore. Ilk asamasi ekmek makinesi, sekil verildikten sonraki asamasi da firin gerektiriyor. Tarif Marjie Lambert'in The Bread Machine Cookbook kitabindan.

Olcu 675 gr (1 1/2 pound) ekmek boyutu icin:

Ekmek makinesi malzemeleri
2 yumurta sarisi
125 ml sut
75 gr tereyagi (ben 30 gr sivi koydum)
60 gr seker
1 yemek kasigi limon kabugu
1 yemek kasigi portakal kabugu
3/4 turk tatli kasigi (avs. teaspoon olcusu) tuz
500 gr ekmeklik un
1 yemek kasigindan biraz az toz maya

Uzeri icin
2 yemek kasigi ile cirpilmis 1 yumurta aki
2-3 yemek kasigi sam fistigi (pinenuts)
1-2 yemek kasigi seker

1. Ekmek makinesi malzemesini malzemeyi sirasiyla makinenin kabina koyun. Hamur ayarina getirip, calistirin.

2. Hamur hazirlaninca, kaptan cikarin, ve yumrugunuzla bastirin. Bes dakika dinlendirin. Bu arada bir yagli kagit hazirlayin.

3. Yagli kagit uzerinde, ekmegi yaklasik 110 cm uzunlugunda olacak sekilde yuvarlayin. Ortaya cikan hamuru, kendi etrafinda döndürün (fotograftaki gibi).



4. Hamurun altından icine folyoya sarilmis demir para yerlestirin. Hamuru ortun, ve ilik bir yerde bir saat bekletin, yaklasik iki katina cikacak.

5. Hamurun uzerine yumurtali karisimi surun. Sam fistiklarini hamurun donme kenarlarina yerlestirin. Seker serpin.

6. Ekmegi 180 derecelik firinda, yaklasik 30 dakika, altin rengine donene kadar pisirin. Sicak sicak afiyetle yiyin.

Not. Ekmek makinesinde ekmek veya hamur yaparken, makine malzemeyi iyice karistirdiktan sonra, kapagini acin. Parmaginizla dokunun. Eger hamur cok sertse, ve pedal cevirirken zorlaniyorsa, birer kasik su katin yavas yavas. Eger hamur hafif civiksa ve parmaginiza yapisiyorsa, birer kasik un katin yine yavas yavas. Normalde, hamurun dokununca hafifce yapismasi, ama parmaginizda kalmamasi gerek. Un miktari, kullandiginiz unun cesitine gore, hatta bugdayin mevsimine gore degisiyor. Mesela, bu tarif icin benim yaklasik dort kasik un eklemem gerekti.

4 yorum:

Beyhan dedi ki...

ben mayalı ve tatlı hamurlara bayılıyorum.Eminim sizin ekmeğiniz de çok lezzetli olmuştur.Ellerinize sağlık.

Adsız dedi ki...

Melbourneden bir tarif nasıl mutlu oldum en iyi dostum da isizn şehrinizde yaşıyor oraların kokusunu getirdiniz bana elinize sağlık harşak olmuş artık sıkı takipçinizim

Tijen dedi ki...

merhaba,
etkinlik sayesinde sitenizden haberdar oldum ve çok sevindim. demek artik melbourne'a da uzanacagiz..
tesekkürler!
tijen

Adsız dedi ki...

Selamlar;
iyiki böyle güzel etkinlikler varda bir birimizden haberdar oluyoruz.Verdiginiz tarif beni biraz heyecanlandirdi,ve beni eski yillara götürdü.Bu ekmegi bende taniyorum.Uzun yillar yunanli arkadasimin yeni yil günü böyle bir ekmegi paylastirdiklarini ve icinden cikan demir parayi kime dek gelecegini büyük bir merakla beklemisimdir.(Yanliz bu paylasima sadece evdeyasayan o aile katildigindan ben bakmakla yetiniyordum).Aradan yillar gecti bu güzel insanlar temelli döndüler.Arkadasligimiz internetleri olmadigindan eski bir gelenek olan mektupla devam ediyor.
beni o yillara götürdügünüz icin tesekkürler.......